úterý 29. ledna 2013

Využití Google Kalendáře a Webů ve výuce


Do výuky IKT u učebních oborů se snažím o zapojení Google aplikací. To není nic převratného. Jako škola se o to samé snažíme i v ostatních předmětech. V těchto případech jde především o email a disk. Čemu mnozí kolegové ještě nepřišli na chuť je kalendář nebo stránky. A to bych chtěl změnit. Nechci pouze inspirovat "od stolu", ale chci mít faktickou zkušenost. Proto po malých krůčkách se svými žáky postupujeme kupředu. Je nutné zdůraznit, že se jedná o žáky učebních oborů, jejichž znalosti a dovednosti jsou přiměřené náročnosti oboru.

Čím jsme začali? Před tím, než jsme se pustili do kalendáře a webu, tak logicky první byl email. Nutno podotknout, že nikdo ze studentů neměl vlastní Gmail, proto se začalo opravdu od začátku. Po mailu následoval disk, který skutečně zdomácněl a stal se nedílnou součástí studia i života.

Další na řadu přišel kalendář. Žáci žádný on-line kalendář nepoužívali, maximálně tak události na Facebooku :-). Byli tímto nástrojem nepolíbeni. Jako první úkol dostali vytvořit si kalendář "Rozvrh" a zadat do něj vyučovací hodiny se všemi detaily - učebna, vyučující apod. Využít měli také funkci opakování událostí. Důležité bylo samozřejmě nastavení samotné aplikace tak, aby vyhovovala uživateli. S kalendářem se může dále pracovat, např. vytvářet sdílené události jako je test, deadline odevzdání úkolů nebo třídní výlet. Přidat hosty, resp. sdílet událost lze samozřejmě jak se žáky, tak i s rodiči nebo kolegy. Dle mých zkušeností se dá jednoduše seznámit s Google kalendářem a napsat do něj rozvrh za 2 vyučovací hodiny.


Následujícím krokem jsou Google Sites (Weby). V jednom předchozím článku jsem psal o pěti možnostech, jak Google Sites ve škole používat. Pro své žáky jsem zvolil kombinaci. V době psaní tohoto příspěvku máme za sebou pouze jednu hodinu s vytvářením stránek, které by měly kombinovat především osobní blog a digitální portfolio.



  • Určitě se tedy na žákovských webech objeví něco o autorovi, jeho koníčcích. 
  • Budu chtít, aby si žáci napsali krátký článek o nějaké své aktivitě (např. z praktického vyučování), aby jej doplnili fotkou, videem apod.
  • Na svůj web si dají také svůj již vytvořený kalendář s rozvrhem. 
  • Na stránky si vloží některý ze svých Google Dokumentů, kde si vytvářeli samostatnou práci. Web jim tak bude sloužit i jako elektronický sešit - učebnice, kterou mohou neustále doplňovat a vylepšovat.
  • Počítám s tím, že se na stránkách bude pracovat průběžně. Chtěl bych, aby se zapojili i vyučující dalších předmětů. Příkladem by mohl být školní projektový týden v jehož rámci se stránky dají také využít.

Vedle obsahové části se budeme věnovat i grafickému vzhledu. Uvidíme, kam se dostaneme, kam se posuneme. Je to výzva pro žáky i pro mě.

Žádné komentáře:

Okomentovat